Sneekweek.

30 jul

Morgen barst het festijn los waar veel Friezen, zeilers en andere liefhebbers al een paar weken reikhalzend naar uitkijken; dan heb ik het over de Sneekweek. En om even in de zomerstemming te blijven gaan dat andere roze meisje, vriendinnetje E. en ik daar ook naar toe.

Mijn eerste editie is het overigens niet. Mijn wieg stond namelijk in Sneek. Dik zeventien jaar heb ik d’r gewoond om vervolgens het hoge noorden te verruilen voor Amsterdam. U kunt zich d’r wel iets bij voorstellen hoeveel Sneekweken ik heb doorstaan.

Bon, even voor de leken onder jullie: de Sneekweek is basically een zeilevenement op en rond het Sneekermeer. Dat begint altijd in het het eerste weekend in augustus. De grootste drukte speelt zich dan ook af op het zogenoemde Starteiland vanwaar je de zeilwedstrijden kunt volgen. Uiteindelijk wordt de week de woensdag daarop afgesloten op Hardzeildag. In de volksmond ook wel ‘Hardzuipdag’ genoemd.

En omdat de zeilers en de toeschouwers ook ”s avonds vermaakt dienen te worden, barst ook in Sneek zelf het feest los. Op vrijdagavond met de vlootschouw en daarna met de kermis. Niet alleen wordt er ’s avonds gehupst en gehost in de kroegen en feesttenten, ook overdag kan je je vermaken op de terrassen met live-muziek.

Ten minste, als je het aan kunt om heel Sneek aan je voorbij te zien trekken. Snekers hebben nogal de neiging om de Sneekweek als hoogtepunt van het jaar te zien en verzamelen zich massaal op de terrassen of in de feesttent op het Starteiland. Daartussen bewegen zich allerhande Friezen, studentendisputen en ander gribus die je d’r als (oud)Sneker zo uitvist als toerist.

En dat zijn wij dit weekend ook een beetje. Al is vriendinnetje E. toch ook hartstikke Fries te noemen als je vloeiend de Friese taal beheerst en naar dezelfde middelbare school in Sneek bent gegaan ( Wel een paar klassen hoger overigens, dus in die tijd spraken we nog niet met elkaar). Voor dat andere roze meisje betekent het, na de eerste kennismaking met North Sea Jazz, wel een nieuwe vuurdoop.

 Bang heb ik d’r niet gemaakt met m’n verhalen uit het verleden. De Sneekweek beleef je nu eenmaal anders als je zestien bent. In m’n bikini op een bar dansen met een flesje Flügel tussen m’n tanden? Ik moet d’r niet meer aan denken. Vermoed dat ik nu eerder met een biertje tegen een willekeurige bar leun om naar een gezellige band te kijken. Al ben ik best bereid om de nieuwe Sneekweekhit mee te zingen. En die heet ‘Meiske, ik bin un Sneker’ van de Zware Jongens. Of de Sneekweek medley. Wat U wil; ik zing het mee, omdat af en toe het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

En mocht U ook naar de Sneekweek gaan, kijk dan meteen even naar dat clipje van De Zware Jongens. Kent U alvast de tekst. Bespaart weer extra gedoe in de kroeg.

Wilt U weten hoe ’t weekend uiteindelijk verliep? Klik dan even hier.

Plaats een reactie