Zomerhit #6 – Dragostea din tei

9 jul

Na al dat emotionele gedoe rond Michael Jackson zijn we vandaag allemaal wel weer aan een nieuw zomerhitje toe.

En die hebben we in de vorm van de onbegrijpelijke titel ‘Dragostea din tei’ van de Roemeense band O-Zone uit 2004. Even vrij vertaald betekent het zoiets als  liefde van de lindebomen. Dat had ik er inderdaad ook niet achter gezocht.  

Een briljant nummer is het wel. De band O-Zone idem dito; drie vrienden uit Moldavië die in 1998 naar buurland Roemenië verhuisden. Emigreren naar Roemenië, ook wel eens verfrissend. In 2003 scoorden ze in datzelfde land de hit met ‘Dragostea din tei’. De rest van de Europa volgde een jaar later. In Nederland werd de hit vooral populair omdat DJ Giel Beelen het nummer in een reclamespotje verwerkte.

Lang hebben we niet van ze mogen genieten, want in 2005 ging de groep alweer uit elkaar.  Een lid, ene Arsenie Todiras, liet zich in 2006 als deelnemer voor Moldavië naar het – drie maal raden-  Eurovisieongfestival sturen. Dat U het even weet. Wellicht komt het ooit nog eens van pas tijdens Triviant of een pubquiz.

Gelukkig hebben we altijd ‘Dragostea din tei’ nog. Een topper in z’n genre. Fout melodietje, aalgladde heren, een onbegrijpelijke tekst, rare clip en een simpel dansje. Je hoeft alleen maar met je armen wijd een vliegtuig na te doen. Makkelijk toch?

Dus we gaan meezingen en een vliegtuig nadoen. Omdat we allemaal wel eens wat anders willen op een doodnormale, druilerige donderdag.

4 Reacties to “Zomerhit #6 – Dragostea din tei”

  1. Guidje juli 9, 2009 bij 6:39 PM #

    Goeie ‘pubquizvraag: ‘welke zomerhit heeft een titel die letterlijk ‘liefde onder de limoenboom’ betekent?’ (Het is dacht ik limoenboom, maar lindeboom kan ook wel.) Maar goed, antwoord wist ik natuurlijk al wel.

  2. daniellespoelstra juli 9, 2009 bij 8:50 PM #

    limoenboom, lindenboom, eikelboom … Doe maar iets met een boom. Maar ik vetrouw maar op jou, want jij bent hier de kwismaker 😉

    Maar een goede vraag toch? Knappe jongen ( of meisje, dat kan tegenwoordig ook) die dat weet.

  3. Guidje juli 9, 2009 bij 9:53 PM #

    Nu jij het (nog eens) op internet hebt gezet, is het antwoord op die vraag weten alweer een stukje makkelijker geworden. 😉

    Intussen zit ik nog altijd met het raadsel der raadsels (omdat het niet te vinden is op internet): in de videoclip van Houdou (De Kassameisjes) spelen drie kleinkunstdames de rollen van kassameisjes. Twee ervan ken ik, dat zijn Wende Snijders en Nynke Laverman. Die derde is – denk ik – ook actief in het culturele wereldje, maar haar naam kan ik nergens vinden. Als je erop googlet kom je waarschijnlijk op mijn blog terecht waar ik dezelfde vraag stel.

    Kijk, dá’s nog es een quizvraag. En internet weet dus niet alles.

  4. daniellespoelstra juli 9, 2009 bij 10:32 PM #

    Ja, verdorie. Ik moet ook leren alle goede vragen privé door te spelen!

    En ik vind ’t reuze vervelend ( dank je, dit gaat me uren slaap kosten), maar ook ik kan het niet vinden. Me, the google whizzkid:-(

    Wat ontzettend irritant. Ik ga morgen – als we d’r niet achter gekomen zijn – ook een oproep plaatsen. Met een verwijzing naar uw blog. Hou je me wel even op de hoogte? Ik ga bijna dóód van nieuwsgierigheid.

Plaats een reactie