De Hemel

21 mei

Het was een rare gewaarwording om acht uur vanochtend: De straten waren leeg, de gordijnen van de meeste huizen nog dicht en ik zat warempel in mijn eentje in een treincoupé. Het AKN-gebouw leek wel uitgestorven en de aanblik van een lege nieuwsvloer is ook iets wat niet vaak voorkomt.  Het is met recht een Hemelvaartsdag. Het lijkt net of de rest van de wereld op deze vrije dag is opgestegen naar boven en een klein groepje heeft achter gelaten die het fort moet bewaken. Iemand moet het doen.

‘Sommige mensen moeten ook altijd werken,’ merkte een presentator lachend tegen me op in de gang. De beste man presenteert voor Radio 1 en is dus ook vaak de sjaak als het gaat om werken op feestdagen. Nieuws heeft nu eenmaal de onhebbelijke gewoonte niet te stoppen, zelfs niet als het Hemelvaartsdag is. Maar meneer en ik komen elkaar bijna nooit tegen, behalve op normaal gesproken vrije dagen als Hemelvaartsdag. En dus concludeerde hij dat dit geen toeval kon zijn. ‘Vind jij het stiekem ook lekker om te werken tijdens feestdagen. Je doet dan zo veel,’ voegde hij eraan toe.  

Hij sloeg de spijker op zijn kop. Want het werk gaat als een speer tijdens een feestdag. Geen vergaderingen, geen rinkelende telefoons, geen gegil, ook geen rennende redacteuren en lege montageplekken. ‘Laat mij altijd maar werken tijdens de feestdagen,’ verzuchtte een collega van de radio die me sinds vanochtend als enige gezelschap houdt op de redactievloer. 

Radio 538 aan, de to do lijst afwerken en toekomen aan klusjes die altijd ondergesneeuwd raken. ‘Ik kan hier wel aan wennen,’ riep een andere collega die voor vijf minuutjes even zijn studio uit kwam.  ‘Maar hoe moet het nu als er vandaag ‘Iets’ gebeurd,’  twitterde een andere collega. ‘Dan zijn mensen zoals jij en ik de sjaak,’ twitterde ik vrolijk terug. Al zou de redactievloer na een aantal telefoontjes vast weer gonzen na het arriveren van de hulptroepen die dat ‘Iets’ weer zouden moeten duiden, verslaan en monteren.

En dat laatste is nou weer net niet de bedoeling. Eén dagje rust. That’s all. Dat is vandaag even mijn idee van De Hemel.

Plaats een reactie